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Titre du document / Document title

Electric vehicle's stability study on low friction road based on driving simulator

Auteur(s) / Author(s)

ZHOU FANG (1) ; KEMENY Andreas (1 2) ; CUNSHI GUO (2) ; DEBORNE Renaud (1) ; DENOUAL Thomas (1 3) ; ALIRAND Marc (4) ;

Affiliation(s) du ou des auteurs / Author(s) Affiliation(s)

(1) Renault, Technical Centre for Simulation, 78280, Guyancourt, FRANCE
(2) Arts et Métiers ParisTech, 2 rue Thomas Dumorey, Chalon-sur-Saône, FRANCE
(3) IRCCyN, 1 rue de la Noë, BP 92101, 44321 Nantes, FRANCE
(4) LMS Imagine, 42300, Roanne, FRANCE

Résumé / Abstract

This paper presents an overview of EV driving simulation development work on ULTIMATE simulator of Renault, Technical Center for Simulation (TCS). A user case of driving on packed snow road is developed in order to analyze the stability of the EV with regenerative brake on the one hand and to prepare the future ESC tuning scenario on the other hand. The real-time vehicle's dynamics model and the tyre model on low friction road are the prerequisites for achieving the realistic driving simulation. First of all, a process from Adams/Car multi-body dynamics to real-time functional model, such as MADA (internal vehicle dynamics model) or AMESim, is developed by TCS. Secondly, a special adjusted Pacejka internal model based on packed snow road measures is used in the vehicle's model. As the result, the precise modelling associated with a tilt coordination explicit MPC motion cueing algorithm gives a close fidelity of driving simulation.

Revue / Journal Title

Actes INRETS    ISSN  0769-0266 

Source / Source

Congrès
Proceedings of the driving simulation conference Europe 2012 :   ( September 6-7, 2012, Arts et métiers ParisTech, France )
Conférence Simulation de conduite, Paris , FRANCE (06/09/2012)
2012  , no 134, pp. 335-346[Note(s) :  [382 p.]] [Document : 12 p.] (1/2 p.), [Notes: Notes bibliogr. Résumé en anglais et en français] ISBN 978-2-85782-700-9 ;  Illustration : Illustration ; Illustration ;

Langue / Language

Anglais

Editeur / Publisher

Institut national de recherche sur les transports et leur sécurité, Arcueil, FRANCE  (1986) (Revue)
INRETS, Bron, FRANCE  (2012) (Monographie)

Mots-clés anglais / English Keywords

Real time

;

Dynamic model

;

Friction

;

Snow

;

Regenerative braking

;

Tyre

;

Road vehicle

;

Vehicle stability

;

Electric vehicle

;

Simulator

;

Vehicle driving

;

Mots-clés français / French Keywords

Temps réel

;

Modèle dynamique

;

Frottement

;

Neige

;

Freinage récupération

;

Pneumatique

;

Véhicule routier

;

Stabilité véhicule

;

Véhicule électrique

;

Simulateur

;

Conduite véhicule

;

Mots-clés espagnols / Spanish Keywords

Tiempo real

;

Modelo dinámico

;

Frotamiento

;

Nieve

;

Frenado recuperación

;

Neumático

;

Vehículo caminero

;

Estabilidad vehículo

;

Vehículo eléctrico

;

Simulador

;

Conducción vehículo

;

Mots-clés d'auteur / Author Keywords

EV stability

;

regenerative brake

;

packed snow driving

;

driving simulator

;

low friction tyre model

;

Localisation / Location

INIST-CNRS, Cote INIST : 22863, 35400016641467.0280

Nº notice refdoc (ud4) : 27917509



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